Smärta i axlar & skuldror

Jesper Åhlberg Thörn, Leg. Naprapat

10 juli 2019

Axlar och skuldror är något som många har smärta i och beror oftast på långvariga perioder i ett felaktigt rörelsemönster. Som naprapat träffar man många patienter där anledningen till att de har ont i axeln oftast inte beror på något fysiskt trauma, utan det vanligaste är att patienten är dominant i bröstmuskulaturen och då blir framåt roterad i axelpartiet.

Det är alltid lika intressant att träffa en ny person med smärta i just axeln för det kan sitta på ungefär samma position som för någon annan patient men som kan behöva en annan riktning av behandling samt träning. Den vanligaste diagnosen när det kommer till axelproblematik är impingement vilket i sig kan vara både på framsidan, baksidan och ovansidan av axeln. Den diagnosen som menas med att det är något som kläms in vid en specifik rörelse då det blir minskat utrymma i det området av axeln. Orsaken till detta kan vara flera då olika vävnadsskador ger olika symtom. Oftast känna av det när armen lyfts uppåt-utåt eller vid en inåt rotation av axeln.

Axel problematik är invecklat på grund av att det är en kulled vilket innebär att den ska kunna röra sig i samtliga riktningar. Det som gör det så intressant tycker jag är att det sitter många muskler i området som stabiliserar både axeln samt skulderbladet, det gör också att det är mycket som kan vara orsaken till smärta i området. Skulderbladet och axeln är en enhet som ska jobba tillsammans, om den ena är ur balans eller svagare/stelare så kommer det att synas genom att personen försöker att kompensera för att kunna utföra rörelsen ändå.

Hur kan jag då som naprapat hjälpa dig?

Det börjar med en rörelse screening för axel, skuldra samt nacke. Anledningen till att jag väljer att screena av dessa delar är för att se hur axeln rör sig samt hur skulderbladet och axeln arbetar tillsammans om det finns någon rörelse nedsättning. Anledningen till att jag också väljer att screena av nacken är för att det sitter muskler i nacken som fäster på skulderbladet och som har som funktion att göra så att skulderbladet rör sig upp mot nacken, detta kan vara en av många anledningar till att är som det är vilket man inte får glömma. Efter detta kollar jag mer noggrant på axeln och utför tester för att se om det föreligger någon instabilitet och ser om jag kan provocera fram den smärtan som patienten söker för.

I behandlingen sedan så jobbar jag med massage och triggerpunktsbehandling av muskulaturen i området för att öka cirkulationen samt för att få en avslappning i området. I behandlingen kommer också justering av lederna som finns i bröstryggen(mellan skulderbladen) samt i nacken för att skapa en bra/bättre rörlighet av skulderbladet. När detta är utfört avslutar jag med att stretcha/töja ut muskulatur som är väldigt stram, sedan ser vi tillsammans på vad du som patient kan göra själv för att få det bättre och för att hålla det bra.

Rehabilitering
I rehabilitering anser jag att det är viktigt börja med rörlighetsövningar för bröstmuskulatur samt skulderbladsmuskulatur, för att då kunna aktivera musklerna i sin fulla längd. Startar med enkla övningar som att stretcha på rätt sätt så att patienten känner att det töjer i de musklerna som vi vill. I början är det också viktigt att tänka på hur personen sitter eller står på jobbet, målet är att ha en ”stolt hållning” vilket menas att axlarna dras tillbaka och fram med bröstet. Att vara noga med att ta pauser på jobbet, i ett par minuter bara, så att hållningen inte sjunker ihop samt att varierar arbetsposition. Nästa steg är att arbeta med dynamisk rörelse då muskeln får arbeta i sitt ytterläge för att sedan börja med lätt träning med gummiband, då vi vill hitta specifika muskler där patienten är mindre stark i och skapa en bättre balans i området.

Allt detta är viktigt och framförallt att starta med rörlighet för att när vi sedan har kommit längre i rehabilitering så kommer vikten att öka successivt och då är det viktigt att använda de svaga musklerna och då inte ta i med de dominanta och därmed starkare musklerna.

Samtliga övningar är bra att ha med sig i bakhuvudet, i början behöver patienten göra dem lite oftare men det är viktigt att inte glömma dem helt längre fram då det kanske räcker med att göra dem endast ett par gånger i veckan.

Med den här synen och med det här tillvägagångs sättet har jag upplevt att patienter får en hållbar kropp över tid och inte bara en ”quick fix”.

 

Må väl & ta hand om varandra!

Bästa hälsningar,
Jesper Åhlberg Thörn
Leg. Naprapat