Utredning av smärta

Jesper Åhlberg Thörn, Leg. Naprapat

13 Maj 2019

– Fysiskt:

Hur ser kroppen ut finns det en ojämnhet i muskulaturen, finns det därmed också spänningar som inte ska finnas?
Minskad rörlighet på grund av stelhet i området eller att det smärtar i rörelsen och du måste kompensera för att göra rörelsen?
Viktigt att se men även att känna ifall det är stelheten i ryggraden som orsakar detta eller om det beror på triggerpunkter(spänningar i muskelfibern som känns som en lite kula) som leder till att det blir en syre brist i muskeln och du får mjölksyra samt att du känner dig tröttare än vad du brukar göra vid samma övning.

– Psykiskt/mentalt:

En enkel fråga som, hur mår du? som många svarar med ett standard svar som “-Jag mår bra”  men att man ser då till hur man mår när man har smärta och hur det påverkar dig mer än bara att det området gör ont.

– Socialt:

En punkt som man kan glömma bort ibland men som jag tycker att är väldigt viktig!
Det handlar om smärtan som du har begränsar dig i vardagen. Ifall du inte kan vara med att leka med din barn, att du inte kan göra de övningar du älskar på gymmet, svårt att gå i trappor på grund av smärtan eller att du har svårigheter med vardagssysslor som att plocka ur diskmaskinen. Oftast är smärta som värst när man måste välja bort saker som man egentligen vill göra men blir då istället begränsad av smärtan och stelheten.

Det som man ska veta är att om man har haft smärta en längre period så blir det en större påverkan på vardagliga livet samt vid aktivitet för då är man van vid att känna sig lite begränsa och kroppen anpassar sig då till det. Smärtan och begränsningen i sig har inte försvunnit men när man väl bestämmer sig för att ta tag i det, utan det tar oftast längre tid innan man når slutresultatet som man vill ha.
Då är det viktigt med att kunna se de små förbättringarna och framstegen.
Det här finns såklart med i utredningen och det är viktigt för mig som naprapat att veta detta för att på så vis ha någonting, förutom att minska smärtan, att jämföra med under behandlingarna samt att jag har upplevt att då får du som kommer till mig motivation och är noga med att göra det som vi kommer överens om.

Efter det här är gjort så kommer det viktigaste och det är att du får en förklaring till varför det är som det är.

  • Behandling

    – Muskel:
    Lätta på muskelspänningar med hjälp av pressur(triggerpunktsbehandling) och massage, för att då öka cirkulationen till området och uppnå en avslappning i området.
    – Led justering:
    Öka rörligheten i lederna så att det sker en jämn belastning genom hela ryggraden och även så att höftleden eller axelleden rör sig i sitt full omfång.
    – Stretching:
    Att töja ut muskeln så att den kan användas i hela sin längd, man gör inte muskel längre men många idag är begränsade på grund av att man sällan eller aldrig jobbar med rörlighet som stretch eller på annat sätt. Detta är lika viktigt som styrkan i träningen för att kunna utnyttja hela muskeln samt för att minska skaderisken.

  • Rehabilitering & hemövningar

    – Styrka:
    Träna upp rätt muskler i sitt “rätta” läge för att uppnå en balans i kroppen(fram & bak, höger & vänster) så att man inte överbelastar vissa strukturer som man är dominant i. Det innebär oftast att men börjar med att träna med gummiband för att få kontakt med muskeln och att man då vet hur det ska kännas när den muskeln är aktiv. Sedan när det blir för lätt att göra samma övning även när man ökar antalet repetitioner så ökar man vikten/motståndet men viktigt att man fortfarande har kontakt med den/de muskler som vi tillsammans vill att du ska tränar och utför rörelsen på rätt sätt.
    – Rörlighet:
    Som jag nämnde tidigare i det här inlägget så är det väldigt viktigt att stretcha musklerna som har varit aktiva under träningspasset samt att lägga till ett enklare rörlighetspass ett par gånger i veckan.
    – Variation:
    Vara noga med att variera träningen med styrka, kondition och även rörlighet som yoga.

  • Uppföljning:

    – Ligger vi i fas med den planen som vi har lagt upp, är övningarna för lätta eller för tunga?
    – Begränsar smärtan dig fortfarande eller känner du att det går lättare att göra det som var jobbigt tidigare?
    – Se om det fortfarande finns spänningar i muskulaturen samt att se så att området och ryggraden rör sig jämt. Vad känner du är viktigt och vad vill du ha mer fokus på? Något som är väldigt viktigt är att hålla en regelbunden kontakt! Eftersom att jag endast träffar dig i 30-45min och vet inte hur din kroppen reagerar på det som vi har gjort samt hur den reagerar på övningarna.
    Det är sen när vi har kontroll över situationen som vi kan öka tiden mellan kontakt tillfällena samt intervallen mellan besöken.

  • Verktyg:

    Nu har du verktygen/övningar för att du ska kunna hantera responsen från din kropp och du vet också vad du kan göra om du börjar känna att det är påväg tillbaka(smärtlindrings verktyg). Målet för mig är att utbilda och att du har kunskapen om din kropp och att du vet mer om vad som gjorde att smärtan kom samt att du har lärt dig vad kroppen mår bra och dåligt av.

  • Helhetssynen:

    – Det som är viktigt för mig är att hitta vad som orsakade att du fick smärtan som gjorde att du valde att söka upp mig och vad du tillsammans med mig kan uppnå. Det som man inte får glömma är att det är en människa som har ont i en kroppsdel, därför viktigt att se hela människan och inte bara se den delen av kroppen. Området är såklart viktigt men det är inte det som gör att vi tillslut når dit du och jag vill.
    För om du fortsätter som du gjorde innan så kommer det garanterat att komma tillbaka…
    Ex. Om du fortsätter att stressa och pressa in saker som du “måste” göra så är det inte nödvändigtvis träningspasset på gymmet som du behöver få från mig. Då ska vi se på enklare övningar som du kan göra hemma kanske till och med minska träningspassen på gym till en början om det är något som inte passar in med allt annat under den perioden. Du är bara en människa och livet kommer emellan ibland, det vet vi alla sedan tidigare och då är det enklaste träningspasset lika bra som det tunga passet på gymmet för då minskar vi stressen i vardagen.

Tänk på att forma din dag och dina veckor så att du mår bra så kommer det andra med tiden, för förändring tar tid det är inget som kan ske bara på några veckor.

Ha det så bra och ta hand om varandra!

Bästa hälsningar,
Jesper Åhlberg Thörn
Leg. Naprapat